DIY hårpleje – hjemmelavet saltvandsspray. / DIY hair care – homemade saltwater spray.

Hjemmelavet saltvandsspray med kamille / Homemade saltwater spray with camomile.

Hjemmelavet saltvandsspray med kamille 🙂  / Homemade saltwater spray with camomile. 🙂

På et tidspunkt, for ikke så længe siden, så jeg en virkelig lækker frisure, som jeg gerne vil prøve af – og til dét  var det ideelt at bruge saltvandsspray. Men eftersom jeg ofte føler at de produkter der tilbydes i butikkerne, er alt andet end noget jeg egentligt har lyst til at give min krop, så tænkte jeg denne gang at lave min egen. (Jeg opererer ud fra spørgsmålet: ville jeg putte dette i munden?, når jeg køber noget. Og er svaret nej, så vil min hud og krop nok heller ikke syntes om at blive smurt ind i eller sprøjtet med det. Jeg er ikke fanatisk med det, men forsøger bare at tænke lidt mere over hvad det er jeg giver mig selv og min krop. )

Hvis du har lyst til at lave din egen, skal du bruge:
ca. 1/2 dl kamillete/vand.
3/4 tsk finkornet havsalt (jeg havde kun almindelig finkornet salt, så det var dét jeg brugte).
1/4 tsk sukker.
2-3 dråber mandelolie, om ens hår er tørt.

Opskriften er til en 50 ml flaske.

*Bland alle ingredienser, hæld dem i flasken og ryst den. Ryst den gerne hver gang inden du bruger sprayen. Og det er en god idé at opbevare den i køleskabet – så holder den længere. 🙂

Jeg valgte at bruge kamillete eftersom jeg gerne ville have den oplysende effekt som kamille har på håret. Desuden, har kamille en dejlig duft og virker berolingende på ens energifelt, også kaldt det æteriske legeme.

Jeg synes faktisk selv at den blev ret lækker; nu skal den så stå sin test i brug! 🙂

God mandag! ❤

Sometime, not so long ago, I saw a hairstyle that I thought I’d like to try out, and for that I’d need a saltwater spray. But as I often feel like the products that are available in stores are anything other than something I really want to offer myself and my body, I thought I’d try to make my own. (When buying products I often operate from the question: do I want to put it in my mouth? If the answer is no, then probably, my body and skin will agree on that point. Not that I’m fanatic about it, but I just try to be more aware of what I offer myself and my body).

So, if you feel like making your own, you’ll need:
1/4 cup camomile tea or water.
3/4 tsp fine seasalt ( I didn’t have seasalt so I used ordinary salt).
1/4 tsp sugar.
2-3 drops of almond oil, if your hair is dry.

This recipe is for a 50 ml bottle. 🙂

*Mix all the ingredients together and pour them into the bottle. Shake well. Remember to shake before each use and it’s also a good idea to keep you spray refrigerated, as it will keep longer, then.

I chose to use camomile tea as it has a lightening effect on the hair. Furthermore, camomile has a lovely scent, and has a calming effect on the ethereal body, one’s energy field.

I actually think it turned out pretty great – so now all that’s left is to test it out! 🙂

Merry Monday! 

One thought on “DIY hårpleje – hjemmelavet saltvandsspray. / DIY hair care – homemade saltwater spray.

  1. Pingback: En efterårs udflugt til stilheden og blogfavoritter. / An Autumn trip into the silence and some blog-favorites. | Charlotte Luxhoej.com

Leave a Reply

