At skrive, at læse og at lære. / To write, to read and to learn.

Jo mere man er i stand til at hengive sig, desto mere er man i stand til at lære . Dagens læresætning. 🙂

The more one is able to devote oneself, the more one is able to learn. Today’s wise words. 🙂

IMG_1830

Efter morgnens skrive-stund, en kaffe (som løb over sine bredder) og lidt læsning… / After this mornings writing-time, a coffee (that spilled) and some reading…

Jeg lukkede for pc’en, lavede mig en kop kaffe og satte mig i sofaen under uldtæppet mens det regnede og blæste udenfor. Dagens skrive-session var sværere at komme igennem end ugens tidligere… Men sådan er det ind imellem. Der er ikke noget at gøre ved det, andet end at acceptere det, kæmpe videre og tage sig igennem. ❤ Mit trick, når dette sker, er at gøre tingene lidt anderledes; at gå tilbage og skimme igennem og forsøge at genfinde tråden. Hvilket var hvad jeg gjorde i dag.
Og selvom jeg ikke nåede det “ideale” antal ord i dag (dvs. det antal som jeg havde håbet på), fik jeg skrevet (og det er nok i sig selv). Desuden lærte jeg mig noget andet, meget vigtigt. Nemlig, hvad angår tempoet. Jeg opdagede det faktisk idet det blev genspejlet i bogen jeg satte mig for at læse.
Der skal gøres plads til historien, man skal så tilstrækkeligt langt ned i tempo (mentalt) at man er i stand til (mere eller mindre minutiøst) at beskrive hvad det er der sker. Som i en film, blot på skrift.
Og for at dét skal hænde, må man ikke have travlt.

I closed down my laptop, went into the kitchen to make a cup of coffee , took it to the couch where I sat down under the woollen blanket. It was windy and raining  outside. Today’s writing-session was harder to get through than any of the earlier ones this week… But that’s how it goes sometimes. There’s nothing else to do about it than to simply accept it, soldier on and take yourself through it. ❤ My trick, when this happens, is to try and do something different, like going back to skim over the text so far to regain the thread. As I did today. And even when I didn’t hit the “ideal” word count for the day (that is, the word count I’d hoped to arrive at) I did write (which in itself is enough). Furthermore, I learnt something else, perhaps more important. Which has to do with the tempo of the story. Actually, I discovered it as I was reading and could compare the writing in this particular book to that of my own.
There has to be made space for the book, one has to slow down (mentally) enough to be able to (more or less minutely) describe what is happening. As in a written movie.
And for that to happen, not being in a hurry is essential. 

 

 

One thought on “At skrive, at læse og at lære. / To write, to read and to learn.

  1. Pingback: Novembers top tre favoritter. / November’s top three favourites. | Charlotte Luxhoej.com

Leave a Reply

