En søndag, et pudevår og en notesbog./ A Sunday, a pillow case and a notebook.

IMG_0425

I torsdags lagde jeg lidt flere udklip til mit vision board, som er i evig bevægelse. Og jeg noterede mig den stribede pude (som ses ovenfor) og en tanke om “at sådan én kunne jeg godt tænke mig”. Men jeg havde ingen intentioner om at give kr 550 for ét pudevår, og ej heller om at bevæge mig til stofbutikken, for at se om jeg kunne finde noget lignende stof. Så ovenstående billede kom faktisk ikke mit vision board.  Ikke desto mindre, var ønsket jo sendt ud. 🙂

This Thursday I added a some more clippings to my vision board that’s eternally developing. And as I did I also noted the striped pillow (pictured above) and the thought that followed: “I’d like one of those”. But I had no intentions of paying kr. 550 for one pillow case nor any desire to go to the fabric store to scout for similar fabric. Which is why the above shown picture actually did not make it onto the board itself. Nonetheless, the wish had been sent out. 🙂

IMG_0436

Men så skete det, at min svigermor og jeg lørdag aften small-talkede i køkkenet da noget “mærkværdigt” skete. Hun nævnte, i en bisætning at hun faktisk havde noget stof, som hun gerne ville vise mig.
Stof, som hendes finske farmor i tidernes morgen vævede, som hendes mor og moster broderede til min svigermors brudegave og som hun siden da, i 30-40 år, havde haft liggende i skuffen. Smukt, tykt stof med røde linjer langs kanterne var hvad som kom frem fra skuffenn.
“Er det noget du vil have noget af?”, spurgte hun. Og det havde hun ikke behøvet – for i det samme jeg så det, måtte jeg grine indeni mig selv. En tilfældighed? Nope. 🙂
“Meget gerne”, svarede jeg. Det var endnu bedre end dét jeg havde set i magasinet. Dette var mange år gammelt, i virkelig god stand og af en kvalitet, der er svær at få fat i i dag. For slet ikke at tale om historien der er vævet ind i det. En historie, der går tilbage gennem tiden til Finland, en historie som jeg nu også er en del af.
Jeg valgte et par viskestykker med røde broderinger og min svigermors initialer, LT.

But then something “strange” happened on Saturday night, as I was chatting to my mother-in-law in the kitchen. She mentioned, seemingly out of nowhere, that she had some fabric she’d like to show me. Fabric, that she thought her Finnish grandmother had woven, and her mother and aunt had embroidered for her wedding gift. A gift, she’d had in her drawers for 30-40 years. Beautifully crafted, thick fabric was what ascended from the drawers, with red lines running along the sides.
“Is this something you’d like some of?”, she asked me. Which she hadn’t needed to for in the instance I saw the fabric I had to laugh to myself. A coincidence? Nope.

“I’d love to”, I answered. This was even better than what I’d seen in the magazine; this fabric was many years old and in great condition. It’s quality is something that’s hard to find these days not to mention it’s history. A history that traces back over time, to Finland, a story of which I am now part. So I chose a couple of dishtowels with red embroidering and my mother-in-law’s initials, LT.

IMG_0442

Endelig var det tid til at sy igen… / Finally time to sew again.

Søndag morgen tænkte jeg så at sætte i gang med at sy. At sætte mig ned og bruge lidt tid på dette smukke, tykke stof, at ære dets historie og tiden brugt på det.
Men jeg havde jo ingen lynlås til pudevåret?
Svaret kom helt af sig selv, da jeg fandt en (eller den fandt mig)  DIY opskrift på pudevår uden lynlås. 

Det blev til et stort pudevår og – noget helt uventet af resterne – en notesbog. Tænker at den kan bruges til en bullet journal. (Måske endda til en julegave?)

Sunday morning I felt like sitting down to sew. To take some time to honor the history and time spent on this beautiful, crisp fabric.
But –  I didn’t have a zipper for the casing?
The answer to this came all on its own as this DIY on doing a pillow casing without zipper found me. So I ended up with one large pillow case and – unexpectedly – created a notebook from the scraps. Perhaps an idea for a bullet journal? (Maybe even as a Christmas present?)

IMG_0446

En notebog indsvøbt i historie / A notebook wrapped in history.

IMG_0431

 

2 thoughts on “En søndag, et pudevår og en notesbog./ A Sunday, a pillow case and a notebook.

  1. Hej!

    I’ve got your christmas card today. Thank you so much, it made me very happy! Now I will continue to read your lovely blog. If you want, you can visit mine. It is written in swedish though, but I guess you will understand most of it anyway 🙂

Leave a Reply

