En lille guide: lav et vision board for 2016. / A small guide: make a vision board for 2016.

Vision board

Lav dit eget vision board for hvad du ønsker i 2016… 🙂 / Make your own vision board for your dreams for 2016… 🙂

Eftersom det var meningen at jeg skulle afholde en lille workshop i morgen den 12. december 2015 med temaet “New Year’s Vision Board Workshop”, men desværre savnede tilmeldinger, tænkte jeg i stedet at lave en lille virtuel én af slagsen.

As it was originally thought that I’d have a “New Year’s Vision Board Workshop” tomorrow on the 12th of December, but unfortunately didn’t reach the number of attendees needed, I thought I’d do a virtual version instead. 

Så.. first things first. Hvorfor skal man i det hele taget lave ét? Tja, det behøver man jo heller ikke… Men jeg gør det fordi 1) jeg synes det er sjovt og hyggeligt at bruge en eftermiddag på og 2) det er en måde for mig at lære mig selv bedre at kende på. Desuden er det 3) en måde at omgå snusfornuften på, og gå direkte til hjertet. Ofte tänker intellektet i en meget mindre skala end hjertet gör.

First things first. Why even do a vision board? Well, you don’t have to… but I do it because 1) I think it’s a cozy and fun way to spend an afternoon and 2) it’s a way for me to get to know myself better. Furthermore, 3) it’s a way to bypass the common sense that can sometimes be a hindrance rather than a help in terms of dreams. Often the intellect thinks in a much smaller scale than the heart.

Når jeg laver et visionboard forsøger jeg så vidt muligt at vælge billeder der taler til mit hjerte, altså ikke til mit intellekt eller hvad mit hoved tror er muligt eller umuligt. (Man ved intellektet blander sig når argumenter for eller imod begynder at dukke op…)

Hjertet vil hvad hjertet vil. Ingen argumentation er nødvendig. Men i al fald, de billeder eller arketyper jeg finder frem, ved at klippe i blade, ind imellem browse på nettet eller noget jeg læser på blogs, er billeder der på én eller anden måde rører ved noget i mig.

Ind imellem bliver jeg virkelig overrasket over hvad det er – hvilke billeder det er der taler til mig. Min fremgangsmåde er som følger:

  1. Jeg plejer at lave mig en kop te eller lignende, tage et eller andet lækkert spiseligt (på det seneste er valget faldet på clementiner), dække op et hyggeligt sted med dét jeg nu skal bruge (tændte stearinlys, musik om man ønsker, saks og magasiner). Og så bruger jeg ellers de næste 1,5-2 timer på at gå bladene igennem efter billeder, fotos, ord der “taler” til mig. Jeg klipper det hele ud og ligger det i første omgang i én stor stak.
  2. Ind imellem fylder jeg på med te/lignende drik og clementiner og når første runde er overstået, går jeg i gang med at sortere.
  3. Sorteringsprocessen består bare i at jeg, ved hvert udklip, stiller mig selv spørgsmålene: Hvad betyder dette? Hvilket område i mit liv har dette med at gøre? Så her forsøger jeg at dele mine udklip op i kategorier. Det er ikke alle jeg altid ved hvor skal placeres, men så får de lov til at få sin egen, ret spændende, kategori: “Endnu ukendt”. 🙂

Jeg synes det er en god måde at pejle sig ind på eksemplevis hvad man gerne vil i sit arbejdsliv i det kommende år, hvor man gerne vil bo og så videre. Og så er det bare en hyggelig stund for sig selv, med sig selv.

God fornöjelse!

Vision board

When I make a vision board I try to always choose the images that speak straight to my heart, meaning I don’t think too much about my choices, but let my choices show themselves intuitively. Because the heart wants what the heart wants, no arguments needed. 🙂 

I often get really surprised by what shows itself during my vision board sessions – by what images speak to me.

My approach is as follows:

1. I usually start off by making a cup of tea or something similar, find something edible and delicious (lately my choice has been clementines) and choose a cozy nook where I make a ritual out of creating the space for my vision board session that usually lasts 1,5-2 hours.

Usually this includes lighting some candles, perhaps putting on some music and getting out my magazines (or the computer if you’d rather use for example Pinterest), scissors and tape. Then I simply dig in. I go through the magazines and cut or tear out the images that somehow “speak” to me. In this first round everything is compiled into one, big pile.

2. Off and on I restock on tea and fruit /other beverage and food, and then I start to look at the pile of images,/words I’ve collected.


3. This is when the sorting process starts. Basically, I look at every image, asking: what does this mean to me? What area of my life does this relate to? I try to split my images into categories, but it’s not all of them I always know where to place. They get put in a really interesting category: “Yet unknown”. 🙂

For me this is a good way of getting a clearer image of how you want, for example, you work life to look in the coming year, where you’d like to live etcetera. And then it’s just a cozy, quiet time to oneself, with oneself.

Enjoy!

 

Leave a Reply

