En stille regn. / A quiet rain.

Morning insight.

Morning insight.

En stille regn falder over det mørke landskab. Jeg står i døren, der vender ud mod haven og venter på at Holger skal blive færdig med at forrette sin nødtørft.

En kirkeklokke begynder at slå i den stille morgenstund. Syv slag. Dens tone vækker genklang i mig. Minder mig om noget oprindeligt. Vender mit blik indad og påminder mig om årsagen til at jeg denne 2. juledag er stået op mens alle andre i huset sover.
For lidt siden indså jeg noget; liggende i min seng ved siden af min mand.
Det er ikke før vi har prøvet alle andre veje, at vi vælger den ”rigtige”. For det er først her vi indser at alle andre veje leder til netop dette sted. Leder tilbage til start. Hvilket betyder at der egentligt kun er én vej. Hvad enten vi bruger et liv på at indse dette eller ej. For det kan vi. Vi kan vælge at bruge vores liv på at flygte, på at gentage de samme tanker, de samme rutiner, de samme handlinger. Eller… vi kan indse sandheden og begynde at gå den vej, som egentligt er den eneste vej der findes. Kærlighedens.
Men hvad betyder det i praksis?
Tja, det vil tiden jo vise.
Ét skridt ad gangen.

———————————————————————————————————————

A quiet rain is falling upon the dark landscape. I’m standing in the doorway to the garden, waiting for Holger to finish his business when a church bell begins to ring. Seven strokes. The tone of it is in tune with me, awakens the memory of something original. Directs my sight inwardly and reminds my why I, on this 26th of December, have gotten up before the rest of the household. A little while ago I realized something, lying in bed next to my husband:

It’s not until we’ve tried and tested all other paths that we choose the “right” path. It’s not until we stand at this insight that we realize that there was actually only one path to begin with, but somehow we ended up deluding ourselves into thinking otherwise. It is here we realize that all paths begin and end. Even though we might spend one or more lifetimes reaching this realization, choosing instead to try to run, to repeat the same patterns of thought, of action, the same routines.
But what does it mean, in practice, to walk the “right” path?
Well, time will tell.
One step at a time.

Leave a Reply

