Glæden ved en fortælling og Goodreads Reading Challenge 2016. / The Joy of Stories and Goodreads Reading Challenge 2016.

IMG_2171

Stephen King – On Writing

Jeg har tænkt, at jeg i år gerne vil finde tilbage til og genoptage min glæde ved ordet.
Både ved det læste og det skrevne. Bare fordi det giver mig glæde.
Og jeg har således meldt mig til Goodreads Reading Challenge 2016 med et mål om at læse 10 bøger i år. Det er med vilje at jeg ikke har valgt flere bøger,  for jeg har aldrig været en hurtiglæser, på den måde at jeg er i stand til at ”skovle” bøger ind. Jeg vil og har brug for at have tid til virkeligt at læse dem, fordøje dem og reflektere over dem. At nyde dem, er måske de rette ord jeg leder efter.

Indtil videre er disse i puljen:
”On Writing” af Stephen King – som jeg har færdiglæst.
Jeg har aldrig rigtigt læst noget af Stephen King – måske fordi genren han normalt skriver i generelt ikke interesserer mig, men denne bog og især Hr. King’s humor og ligefremhed sidder lige i skabet. Dét kunne godt få mig til at overveje at antage endnu én af hans bøger. Vi får se. Men tyg bare lige på understående citat:
”Sometimes you have to go on (working, edt.) when you don’t feel like it, and sometimes you’re doing good work when it feels like all you’re managing to do is to shovel shit from a sitting position.” (s.82).

Så hvis du sidder og skal til at redigere en roman, en novelle eller andet ligesom jeg, og har brug for lidt inspiration, kan jeg klart anbefale Hr. King’s tips om dét at skrive. Ærlige, solide og ligetil. 🙂

 ”Smertefri Fødsel” af Anja Bay –  stadig i gang med denne.
Jeg købte denne bog, fordi jeg ledte efter en anden indgangsvinkel til dét at føde end ”det rene smertehelvede”. Så jeg er spændt på om teknikkerne hun videregiver heri faktisk virker. Men det kommer jo snart an på en prøve. Ikke desto mindre har det været en interessant rejse ned i min krop igen, og ikke mindst igennem diverse kulturelle, historiske og samfundsmæssige konstruktioner af hvad det vil sige at føde.  Hvad det vil sige at være kvinde.

Goodreads Reading Challenge 2016

Goodreads Reading Challenge 2016

I’ve been thinking that this year I’d like to reconnect with my joy of the written word. Just for the sake of joy. Thus, I’ve signed up in Goodreads’ 2016 Reading Challenge with an intention of reading 10 books this year. I haven’t chosen more than ten since I’ve never been a fast reader in the sense that I don’t like to just “swallow” books. I’d rather take my time, really enjoy and savor every word. I want to have time to digest them and reflect upon them. Below you’ll find the ones in the pot so far:

On Writing by Stephen King – done reading this already.
I’ve never really read anything by Mr. King’s hand before – perhaps because the genre in which he generally writes has never spoken to me. But this book and especially King’s humor and straightforwardsness was right up my alley. It makes me think of trying out other novels of his. But we’ll see. In the meantime, enjoy the following quote:
”Sometimes you have to go on (working, edt.) when you don’t feel like it, and sometimes you’re doing good work when it feels like all you’re managing to do is to shovel shit from a sitting position.” (s.82).

Smertefri Fødsel (Painless Labour) by Anja Bay – I’m still working on.
I bought this book as I was looking for another approach to giving birth than the general, mainstream story of “torture and pain”. So I’m excited to see if the techniques she teaches actually works. But I’ll find out soon enough. If nothing else, it has been a very interesting journey into my body and through diverse cultural, historical and societal constructs of what it means to give birth. What it means to be a woman. 

Leave a Reply

