Evigheden, tegn og et cafébesøg. / Eternity, signs and visiting a café.

FullSizeRender

Lysene stryger forbi toget i tunnebanen og opruller rummet omkring os, giver et klart udsyn; vi er passagerer fra, igennem og til evigheden.
Lidt efter træder jeg  ud af tunnelbanestationen Sundbyberg Centrum, ud i regnen. Sneen i gaderne smelter, og fortorvene er glatte.
Idet jeg passerer en MetroExpress avisstander får jeg en tanke om at tage en kopi med mig hen på Café Princess. Cafeen,  halvtreds meter længere henne ad gaden, hvor jeg har tænkt at sidde i en lille time og redigere den roman jeg i øjeblikket arbejder på. Så det gør jeg.

The lights stream by the train carriage in the underground and unfolds a clear view of space.
We are passengers from, through and into eternity.
A little while later I step out from Sundbyberg Centrum underground station and into the rain. The snow is melting and the sidewalks are slippery.
As I pass a Metro Express newsstand I have a thought to take a copy with me to the Café Princess. The café located fifty metres further down the street is where I want to spend the next hour or so editing the novel I’m currently working on. I take a copy of the paper.

IMG_2270

Da jeg har bestilt og betalt ved kassen sætter jeg mig ved vinduet mod Sturegatan, i en orange affarvet lænestol, der har set bedre tider. Bakken med den varme kakao med flødeskum, den grønne juice og croissanten sætter jeg på bordet. Tager overtøjet af og betragter en stund den guld-glimtende julestjerne der står i vindueskarmen.
Jeg tager avisen op, bladrer i den  og finder i slutningen af avisen dét som kaldte på mig. En lille guide til at studere (eller skrive, egentligt) effektivt. Den foreslår blandt andet at man skærer arbejdet ned til en femtedel. Om man har afsat en aften til at læse, for eksempel, skal man blot bruge en time. Interessant og værd at afprøve på redigeringen også.
Artiklen får mig også at tænke på den fagbog jeg har bestilt for efterhånden længe siden; et tegn på at den er på vej?

Senere på dagen tager jeg en lur. Ligger på sengen, da en sms bipper ind på min telefon. Langsom sætter jeg mig halvt op i sengen; en besked fra en tidligere universitetskollega, som jeg ikke umiddelbart besvarer.
I stedet tjekker jeg min email – bogen er blevet afsendt.

Livet er magisk.

When I’ve ordered at the register I take a seat at a window facing Sturegatan. The armchair is a faded orange with spots talking of its use and age. I set down my tray with the hot chocolate and whipped cream, the green juice and the croissant on the table, inch off my jacket and sweater and settle in with the paper.
At the end of it, I find what it was that was calling to me. A short article giving tips on how to study (or write, actually) efficiently. It suggests that one cuts down the actual working time to a fifth of one’s original “plan”. For example, if you’ve carved out an evening for studying cut it down to an hour instead. I find it interesting and worth a try perhaps on the editing process too.
The article also makes me think of the coursebook I ordered a while back; I wonder if this is a sign that it’s on its way?

Later in the day I take a nap. I lie on the bed, half-sleeping, when my cellphone beeps. A message. I slowly sit up and look at the display. A message from a former university colleague which I don’t immediately answer.
Instead, I check my email.
One announces that my book has been sent off and will arrive shortly.

Life is magical.

Leave a Reply

