Morgenritualer, mindfulness og at etablere kontakt til livets strøm./ Morning rituals, mindfulness and connecting to the river of life.

FullSizeRender (1)
Der er noget helligt ved morgenstunden; en ny begyndelse. En genfødsel…
Især søndage har en helt speciel stille energi.
Morgenstunden er ét af mine favorittidspunkter.

Når jeg vågner om morgnen er det blevet til en praksis, at ligge lidt inden jeg står op, tømme mit sind for tanker (så vidt muligt) og bare være. Mærke efter hvordan min krop føles, lytte til lydende omkring mig. Se ud af vinduet og betragte verden, betragte mig selv.
Jeg har i den foregående tid sendt følgende intention ud, inden jeg står op og går i gang med dagen: “Lad de tanker og ideer som i dag har bedst mulighed for at gro, komme til mig af sig selv.”
Min opgave er så at være åben og modtagelig. (Hvilket kan være en meget svær balance, idet sindet hurtigt sætter igang med alle sine gøremål, projekter og “to-do”-lister.)
Der er en meget fin elegance, en balance, i at “bare” gøre dét der er nødvendigt i hvert øjeblik.
Hverken mere eller mindre.

Jeg lavede en lille video forrige år, kommer jeg i tanke om,  om netop morgenritualet. Den indholder en sang som så fint rammer energien i stille vintermorgener… ❤

————————————————————————————————————

Vinterdag søndag den 3. januar 2016

There’s something sacred about mornings; a new beginning. A rebirth.
Especially Sunday mornings have a really special and quiet energy.
Mornings are
 one of my absolute favourite times of day.

When I awake in the morning it has become a practice to just lie for a while, empty my mind of thoughts (as far as possible) and just be. Feel my body, listen to the sounds around me.
Look out the window and watch the world go by; watch my inner world turn.

Recently, I’ve started my day off, before getting out of bed, with sending out this intention: “Let the thoughts and ideas which today have the best opportunity to grow and expand, come to me.”
My job is to stay open and receptive. (Which can be easier said than done as I often find that my mind wants to take off in a million different directions, with to-do-lists etc.)
There is an elegance, a balance, in “just” doing what is necessary in each moment of the day.
No more, no less.

I just come to think of a video I created last year on morning rituals. It contains a song that perfectly expresses the energy of quiet winter mornings… ❤

2 thoughts on “Morgenritualer, mindfulness og at etablere kontakt til livets strøm./ Morning rituals, mindfulness and connecting to the river of life.

  1. Pingback: Om døden og livet. / On death and life. | Charlotte Luxhoej.com

  2. Pingback: Taknemmelighedslisten #6./ The Gratitude List #6. | Charlotte Luxhoej.com

Leave a Reply

