Om døden og livet. / On death and life.

Processed with VSCOcam with m5 preset

Processed with VSCOcam with m5 preset

Da jeg vågnede mandag morgen, var det med en fornemmelse af (apropos mine tanker om morgenritualer) at denne dag krævede plads. Ro. Eftertanke.

Lidt senere ringede mine forældre via FaceTime; inderst inde vidste jeg allerede hvorfor.
De fortalte at et lille univers natten til mandag udslukkedes; min farmor var gået bort. Sovet ind på hospitalet.

Døden går hånd i hånd med livet. Det er livets cyklus, men kan være svært for intellektet at forstå. Jeg tror heller ikke det egentligt er gået op for mig endnu…
At jeg ikke får min farmors smil at se mere.
Ikke får hendes jyske dialekt at høre igen, eller se den måde hun rodede op i sit hår på når hun gjorde sig klar til at gå ud af døren.
At duften af hendes parfume nu for altid forbliver i Mindernes Land. Og at omhyggeligheden i den måde hun lagde sin læbestift på, når der var festivitas, aldrig igen er en scene jeg vil være vidne til…

De oplevelser jeg har med og om min farmor er øjeblikke, der aldrig kan forgå. Omend minder falmer, så er de små tidslommer, fotografier, der for altid eksisterer i hjertets evige optegnelser. Sorgen gennemleves og forsvinder til sidst og efterlader… kærlighed.

For altid elsket. ❤

————————————————————————————————————

As I awoke on Monday morning, it was to the sensation that this particular day required space. Stillness. Thoughtfulness. 

A little later I found out as to why as my parents called me over FaceTime.
I’d already had an intuition as to what it was about.
They told me that a little universe had expired the night to Monday; my grandmother had passed away. Gone quietly into another realm.

It’s a fact that Death goes hand in hand with Life, but nonetheless it’s difficult for the intellect to understand. I don’t think it has really dawned on me yet to be honest…
The fact that I will not get to see my grandmother’s smile again.
I won’t get to hear her Jutlandic dialect anymore nor will I look upon that special way she tousled her hair before going out the door.
That the scent of her perfume will now forever remain in the Land of Memories. And the carefulness that she put into applying her lipstick before going to a party never again is a scene I will witness…

The experiences I had with my grandma are moments that will never disappear. Even though memories fade, they are little pockets of time, like photographs, forever existing in the eternal records of the heart. The sorrow will eventually burn away – left will be…Love.

One thought on “Om døden og livet. / On death and life.

  1. Pingback: Tankernes Vinde og noget om telepati./ The Winds of Thought and something on telepathy. | Charlotte Luxhoej.com

Leave a Reply

