At undersøge virkeligheden. / To investigate reality.

originofbeliefs_charlotteluxhoej

På spisebordet ligger et kapitel fra et ældre sociologisk værk. Eftermiddagssolen lyser ind gennem de store vinduer, oplyser papiret. Som en guddommelig pegefinger.

Overskriften på kapitlet minder mig om noget jeg skrev i min notesbog i går. Tanker om de overbevisninger, der udgør vores værensgrundlag. Mit værensgrundlag.

De seneste par dage har jeg forsøgt at sammenholde virkeligheden, dét som er, med mine tanker og overbevisninger. Og skræmmende ofte, ser jeg fortiden, min egen frygt, gamle erfaringer og oplevelser.

Hvordan kan man se om ens syn i dén grad er farvet?

Det handler om at blive ved at vende tilbage til virkeligheden, nuet. 😊 Og så bliver alt et eventyr: for gad vide hvad man finder når man går udenfor sig selv? 🦄 Udenfor tiden?

On the dining room table lies a chapter from a older sociological work. The afternoon sun comes through the window, illuminating the paper. Like a sign.

The chapter’s headline reminds me of something I wrote in my notebook yesterday. Thoughts about beliefs; the basis of our lives. My life, especially.

The previous couple of days I’ve been doing a little exercise in comparing reality, what IS, with my thoughts and beliefs. What is actually frightening is how often I see the past, my own fear and old experiences.

How can one truly see if one’s vision is colored?

It’s all about remembering to return to the now, to reality. And then it becomes an adventure: what will I find when I venture outside of myself? Outside of time?

Leave a Reply

