Øjeblikkets bog: The Alienist. / My current read: The Alienist.

Hvad jeg læser i øjeblikket… en gave fra en brasiliansk ven./ Currently reading this gift from a Brazilian friend.

Da min mand, søn og jeg kom hjem fra hospitalet for et par uger siden, lå der en email i min indbakke fra en ven, jeg mødte da jeg gik Caminoen i Spanien. Et barsels-gavekort til en bog på Amazon.com: The Alienist af Machado De Assis.
Efter sigende er Machado De Assis én af Brasiliens mest kendte forfattere, der levede og skrev i slutningen af det 19. århundrede.

Blev så utroligt glad for denne uventede gave – og at opdage en ny litterær avenue at gå ned ad.

The Alienist, som for mig var et ukendt ord indtil jeg stiftede bekendskab med denne novelle samling, er et gammelt ord for en psykiater eller psykolog. I da bruges ordet efter sigende stadig på psykiatriske hospitaler til at beskrive personale, der evaluerer anklagede for at fastslå deres kompetence til at klare en rettergang.

Leave a Reply

